HIMALAYA
HIMALAYA
HIMALAYA

HIMALAYA

HIMALAYA

Mellom nordlige India og østlige Kina ligger et utilgjengelig men vakkert landskap, for de som trosser høyden. Her oppe er mennesker prisgitt naturkreftene, som leverer vann til milliarder, men krever tusener av liv tilbake. Knappe ressurser, og kamp om politisk kontroll står i sterk kontrast til den monotone chantingen og det fredfulle livet i Himalaya, Hindu Kush og Karakorum massivene.

LEH-MANALI HIGHWAY

Fra eple og plommeplantasjene 2000 moh rundt den livlige feriebyen Manali, følger veien Beas elven, før den brått gyver løs på stigningen opp mot Rohtang passet på 4000moh. Hovedferdselsåren til Ladakh regionen følger så fredfulle elvedaler før stigningen tiltar opp Gata Loops og fjellovergangen Taglang La påsvimlende 5300moh.  Etter 500km åpenbarer gamlebyen og det tibetanske palasset seg ved den isolerte handelsposten. Veien holdes kun åpen i sommermånedene fra mai til juni.

Du kommer ikke særlig høyere enn fjellpasset som tar deg over Tanglang La

KHARDUNG LA ROAD

På alle sider av det tidligere Ladakhiske kongedømme ligger det konfliktfylte områder. Mens India og Pakistan strides som eierskap av breer og fjelltopper, er det høyden og kulden som krever flest liv. Khardungla Road leder til Shyok og Nubradalen, tidligere en viktig handelsrute på veien mot Kashgar i Sentral-Asia. Flere fjellpass leder videre fra Khardung La, men de smale veiene langs Shyok eller Nubra til Gyong er ofte stengt, og på over 5000moh er høydesyke en utfordringfor utrente.

Asfaltert, men dårlig vedligeholdt. Det kreves fult fokus 5000moh.

SRINAGAR-LADAKH

Bedre kjent er veien fra tibetansk kulturelle Leh til den frodige sommerbyen Srinigar, men den er ikke nødvendigvis enklere. Mens veien blokkeres av opp mot 20m snø og is i 6 vintermåneder, stenges den ofte av jordras og flom resten av året. Den fryktinngytende veien er flere steder kun en hylle brøytetut av løsmasse i stupbratte fjellsider. Passet ble bygget av det indiske militæret for å kontrollere det omdiskuterte landområdet, som er lettere tilgjengelig fra den Pakistanske siden.

Skråningen er full av vrak, og nye ulykker skjer ukentlig

KARAKORAM HIGHWAY

Landskapet langs Hunza dalen ble skildret i James Hilton’s novelle Lost Horizon som det mytiske og harmoniske Shangri-La. Den 1200km lange ruten fra Havelian i Pakistan til Kashgar i Kina var en del av silkeveien. Ferdselsåren går blant topper på 8000 moh og er verdens høyeste asfalterte vei. Flom, skred og ras forekommer regelmessig, og Karakoramveien har hasardiøse kjøreforhold. Landskapet er derimot praktfullt, og over Khunjerab passet på 4700moh har du fin utsikt til K2 på 8611moh

Yrkessjåfører pendler dette velholdte veistrekket i høye hastigheter

NANGA PARBAT PASS

Veien med det uskyldige kallenavnet Fairy Meadows Road, er en sidevei for de tøffeste. Langs ruten fra Havelian til Kashgar ligger veien inn til Nanga Parbat og landsbyen Tato. Hit kommer du også den lange veien via avstikkeren ved Kakshar på veien mellom Srinagar og Ladakh. Smale og uoversiktlige grusveier tar deg gjennom trange pass til det naturskjønne området innerst ved Rakhiot. Blant titalls isbreer ligger det lille tettstedet med flere fjellstuer og teltplasser for fjellfolk og eventytere.

Omveien er ikke for alle, men opplevelsen er et minne for livet

Foto:

Eilert Larstorp Paulsen | Shutterstock